SZABÁLYZAT

Mátyásföldi reptér modellezési szabályzata

 

Érvényes: Minden olyan személyre, aki modellezési szándékkal a Mátyásföldi modellreptér területére belép. Illetve rádió hatótávolságon belül modellezik. A szabályok értelemszerűen repülőkre, helikopterekre és egyéb repülő szerkezetekre is vonatkoznak.

A pálya nem magától ilyen rendezett. A reptér gondozásának, állagmegőrzésének költségeit a repteret használók viselik, reptérgondozási díj formájában. A reptérgondozási díj minden olyan modellező által fizetendő, aki repülő eszközzel évi kettőnél több alkalommal repít Mátyásföldön. A baráti kör által szervezett eseményekre érkező vendégek a hozzájárulás fizetése alól mentesülnek. Ezen összeget az MMBK határozza meg, és szedi be. A reptérgondozási díj befizetésével a modellező MMBK taggá válik.

A lenti szabályok be nem tartásából illetve a modellezésből adódó bármilyen kár, teljes vagyoni és nem vagyoni felelőssége a modellt irányító pilótára hárul. A reptérgondozási díj befizetésével MMBK taggá vált személyek a lentiekkel egyetértenek, a leírtakat maradéktalanul betartják.

  • Felszállást és leszállást kizárólag a körbeárkolt kifutó területéről szabad végrehajtani.
  • A felszállások egyeztetett sorrendben történnek. A levegőben egy időben maximum egy repülő szerkezet tartózkodhat. A repülő szerkezetet irányító pilóták azonban – ha úgy érzik, hogy egy további repülő szerkezet nem zavarja őket – engedélyt adhatnak még egy repülőszerkezet indítására.
  • A vitorlázórepülők a fenti szabály alól mentesülnek annyiban, hogy ők tartózkodhatnak többen a levegőben, de nem a leszállópálya fölött, illetve startolhatnak a pályán kívülről is, de leszállni nekik is a pálya területén kell. A leszállást hangosan jelezni kell a többi reptető pilóta számára.
  • Kis tömegű habgépekkel lehet a parkoló autók melletti területen reptetni a pályán reptetők zavarása nélkül.
  • A modelleket tilos a parkoló járművek és a nem reptető emberek fölé irányítani.
  • A repülési idő maximum 15 perc.
  • Belsőégésű motorral üzemeltetett modellek hétköznap 8-20 óráig, hétvégén délelőtt 9-13 óráig, délután 15-20 óráig reptethetők.
  • A felszállópálya és a parkolóterület közötti földi közlekedés (taxizás) tilos. Taxizni csak a körbeárkolt területen belül szabad.
  • Minden nem 2.4GHz-es rádiót használó pilóta köteles a rádió bekapcsolása előtt megbizonyosodni arról, hogy vele azonos frekvenciát és csatornát nem használ senki. Az általa használt frekvenciáról és csatornáról tájékoztatnia kell a többi modellezőt.
  • A tűzveszélyes anyagok kezelése minden modellező egyéni felelőssége. A kifolyt üzemanyagot fel kell itatni. Ez környezetvédelmi szempontból is fontos.
  • Hulladékot a reptéren eldobni tilos, szükség esetén használjuk a reptérre kihelyezett szemétgyűjtőt.
  • Elsősegélydobozról mindenkinek gondoskodnia kell, aki repülőszerkezetet indít.
  • A forgó légcsavar ill. rotorlapát rendkívül súlyos sérüléseket okozhat, ezért nagyon figyelmesen és körültekintően kezelendők. A látogatókat – főleg a kisebb gyerekeket – megfelelő távolságban kell tartani a modellektől!

Modellek indításával kapcsolatos szabályok

  • Be illetve kikapcsolást olyan sorrendben kell végezni, hogy amikor a modell vevője tápfeszültség alatt van minden esetben legyen a rádió bekapcsolva. Bekapcsolási sorrend: Adó, modell, kikapcsolási sorrend: modell, adó)
  • Ha a modell irányíthatatlanná válik és a környezetben lévőket veszélyezteti, hangos kiabálással („Elszabadult!”) kell jelezni.
  • A lentiekkel kapcsolatos bármilyen bizonytalanság esetén kérd a tapasztaltabb modellezők segítségét.

Új modell első repítése vagy hosszabb tárolás utáni első repítés előtt ellenőrizni kell

  • Safemode: A rádiókapcsolat megszűnésekor (adó kikapcsolása) a vevő a gázt automatikusan nullára állítja. Javasolt még a kormányok dugóhúzóba állítása (csűrő, oldalkormány jobbra, magassági húzva)
  • Régi akkumlátorok kapacitását a töltő kisütő funkciójával ellenőrizni kell.
  • A rádió hatótávolsága a specifikációnak megfelelő
  • A szárnyak (forgószárnyak) és a motor rögzítése megfelelő, a csavarok meg vannak húzva
  • A kábelek, vezetékek, csatlakozók nem kopottak, szorosan rögzítettek.
  • A kormányfelületek/imbolygótárcsa kitérése szimmetrikus, a modell típusának megfelelő mértékű. „expo” illetve „dual rate” megfelelően beállítva.
  • A súlypont és a szárnyak állásszöge a tervrajznak illetve összeállítási utasításnak megfelelő.
  • A pilóta jól begyakorolta az elektronikus segédeszközök (monitor, antennák, erősítők) kezelését, szoftverek alkalmazását. Az automata repülés irányító rendszerek (giroszkóp, GPS, szenzorok) működőképességével, kezelésével tisztában van. A modell elektronikus rendszereinek a konfigurálható paraméterei megfelelően be vannak állítva. A pilóta felelősséget vállal azért, hogy a fedélzeten használt elektronikus rendszer a repítés ideje alatt nem okoz hibás működést, balesetet.

Minden repítés előtt ellenőrizni kell

  • A kormányfelületek/imbolygó a megfelelő irányba térnek ki, nem akadnak.
  • Az elektronikus rendszerek (giroszkóp, quadkopter vezérlő, heli commander, stb) üzemkészek, megfelelő körülmények között inicializálódtak.
  • A kapcsolók (fék, ívelő stb.) megfelelően irányítják a kormányfelületeket
  • Az akkumulátorok megfelelően fel vannak töltve
  • Biztonsági berendezések (timer, akku figyelő) aktívak.

 

Szép leszállást kívánunk:

 

MMBK – 2016